Καρκίνος Προστάτη Συμπτώματα, Διάγνωση και Θεραπείες

Καρκίνος Προστάτη: Συμπτώματα, Διάγνωση και Θεραπείες

Ο καρκίνος του προστάτη είναι μια σοβαρή πάθηση που επηρεάζει ένα μεγάλο ποσοστό αντρών σε όλο τον κόσμο. O καρκίνος προστάτου είναι ο 2ος συχνότερος καρκίνος στους άνδρες και το 1ο αίτιο θανάτου από καρκίνο στους άνδρες. Το 2020 υπολογίστηκαν 1.5 εκατομμύριο νέα περιστατικά παγκοσμίως. Ποια είναι τα συμπτώματά του, πώς γίνεται η διάγνωση και ποιες είναι οι διαθέσιμες θεραπείες;

Πόσο συχνός είναι ο καρκίνος του προστάτη;

Ο καρκίνος του προστάτη είναι μια σοβαρή νόσος, με μέση ηλικία διάγνωσης τα 66 έτη. Παρόλα αυτά, σπάνια εκδηλώνεται σε άντρες κάτω των 50 ετών. Μόνο το 5- 10% των περιπτώσεων έχουν γενετική προδιάθεση, αλλά ο κίνδυνος αυξάνεται ανάλογα με το οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του προστάτη.

Πιο συγκεκριμένα, ο κίνδυνος είναι 7 φορές μεγαλύτερος για ασθενείς με τρεις πρώτου βαθμού συγγενείς που έχουν νοσήσει, ειδικά στην περίπτωση που ο καρκίνος έχει διαγνωστεί σε μικρή ηλικία. Αξίζει να σημειωθεί πως παρόλο που ο κίνδυνος εκδήλωσης καρκίνου του προστάτη σε άντρες από 50 ετών και άνω είναι περίπου στο 40%, ο κίνδυνος θανάτου είναι μόνο 3%.

Συμπτώματα

Ο καρκίνος του προστάτη συνήθως είναι ασυμπτωματικός στα πρώτα στάδια. Ωστόσο, όταν η κακοήθεια εξαπλωθεί, μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα που σχετίζονται με το ουροποιητικό σύστημα. Τα συνηθέστερα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

• Συχνουρία
  • Δυσκολία στην ούρηση
  • Ατελή κένωση της ουροδόχου κύστης
  • Αιματουρία (παρουσία αίματος στα ούρα)
  • Αίσθημα καύσου κατά την ούρηση

Ο καρκίνος του προστάτη μπορεί να προκαλέσει και άλλα συμπτώματα στην περίπτωση που κάνει μετάσταση σε άλλα σημεία του σώματος.

Διάγνωση

Η διάγνωση του καρκίνου του προστάτη πραγματοποιείται με διάφορους τρόπους. Αρχικά, θα γίνει κλινική εξέταση του ασθενούς από τον Ουρολόγο. Η δακτυλική εξέταση του προστάτη δίνει μια ακριβή εικόνα της κατάστασης του αδένα μέσω της ψηλάφησης. Επίσης, το δεύτερο βήμα είναι η μέτρηση του αντιγόνου PSA που μπορεί να δώσει πληροφορίες για την ύπαρξη καρκίνου και πραγματοποιείται μέσω μιας απλής αιματολογικής εξέτασης. Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί πως κάποιες φορές το PSA μπορεί να έχει αυξημένες τιμές όχι λόγω παρουσίας κακοήθειας, αλλά λόγω άλλων παθήσεων ή παραγόντων, όπως η προστατίτιδα ή η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη.

Για να επιβεβαιωθεί η ύπαρξη καρκίνου του προστάτη, μπορεί να απαιτηθούν περαιτέρω εξετάσεις. Μερικές από αυτές είναι διάφορες απεικονιστικές μέθοδοι, όπως ο απλός υπέρηχος ή η μαγνητική τομογραφία, αλλά και η βιοψία.

Θεραπείες

Το ποια θεραπεία θα ακολουθηθεί για τον καρκίνο του προστάτη εξαρτάται από το στάδιο και την επιθετικότητα του όγκου, καθώς και από την ηλικία και την κατάσταση υγείας του ασθενούς.

Οι κύριες επιλογές αντιμετώπισης περιλαμβάνουν:

• Επεμβατικές θεραπείες, όπως η ριζική προστατεκτομή και η πυελική λεμφαδενεκτομή, για την αφαίρεση του όγκου και των περιβαλλόντων λεμφαδένων.
  • Ακτινοθεραπεία, για την καταστροφή των καρκινικών κυττάρων με τη χρήση ακτινοβολίας.
  • Χημειοθεραπεία, που χρησιμοποιεί φάρμακα για την καταστροφή των καρκινικών κυττάρων.
  • Ορμονική θεραπεία, που χρησιμοποιεί φάρμακα για την αναστολή της ανάπτυξης των καρκινικών κυττάρων.

Η επιλογή της κατάλληλης θεραπείας ή συνδυασμού αυτών εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και συνήθως γίνεται μετά από συζήτηση με τον ασθενή και την ιατρική ομάδα.

Ρομποτική Χειρουργική

Η ρομποτική χειρουργική είναι μια επαναστατική μέθοδος που έχει εισαχθεί στην ουρολογία και χρησιμοποιείται για την εκτέλεση πολύπλοκων επεμβάσεων, όπως η ρομποτική ριζική προστατεκτομή. Η ρομποτική χειρουργική προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις παραδοσιακές χειρουργικές τεχνικές, όπως μικρότερες τομές, μεγαλύτερη ακρίβεια και ελάχιστο μετεγχειρητικό πόνο.

Η ρομποτική ριζική προστατεκτομή έχει καταστεί η προτιμώμενη μέθοδος για την αφαίρεση του προστάτη. Η πλειονότητα των ασθενών που υποβάλλονται σε αυτήν την επέμβαση αναφέρουν λιγότερο πόνο μετά την επέμβαση, γρηγορότερη ανάρρωση και καλύτερη διατήρηση της εγκράτειας ούρων και της στυτικής λειτουργίας σε σύγκριση με τις συμβατικές χειρουργικές τεχνικές.

Συμπεράσματα

Ο καρκίνος προστάτη είναι μια σοβαρή νόσος που απαιτεί προσεκτική διάγνωση και θεραπεία. Όλοι οι άνδρες άνω των 50 ή άνω των 40 που έχουν οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του προστάτη πρέπει να ελέγχονται για τον προστάτη τους με τη διενέργεια των απαραίτητων εξετάσεων. Με τη σωστή διάγνωση και θεραπεία, ο καρκίνος του προστάτη μπορεί να αντιμετωπιστεί με επιτυχία.

Παράρτημα

Πίνακας 1: Κύριες θεραπευτικές επιλογές για τον καρκίνο του προστάτη:

Θεραπεία

Περιγραφή

Χειρουργική

Ρομποτική ριζική προστατεκτομή

Ακτινοθεραπεία

Χρήση ακτινοβολίας για την καταστροφή των καρκινικών κυττάρων

Χημειοθεραπεία

Χρήση φαρμάκων για την καταστροφή των καρκινικών κυττάρων

Ορμονική θεραπεία

Χρήση φαρμάκων για την αναστολή της ανάπτυξης των καρκινικών κυττάρων

Παρατηρήσεις:

• Ο καρκίνος του προστάτη είναι μία από τις συχνότερες κακοήθειες στους άντρες.
  • Οι θεραπευτικές επιλογές είναι χειρουργική επέμβαση, ακτινοθεραπεία, χημειοθεραπεία, ορμονική θεραπεία και παρακολούθηση.
  • Η ρομποτική χειρουργική είναι μια προηγμένη τεχνική που προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα.