Τι είναι η προστατίτιδα;

Η προστατίτιδα είναι μια φλεγμονή του προστάτη από τις συχνότερες παθήσεις του άνδρα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική ταλαιπωρία, άσκοπη χρήση αντιβιοτικών και πειραματικών θεραπειών και τελικά καμία λύση του προβλήματος με συνοδή ψυχολογική επιβάρυνση. Η διάγνωσή της είναι σχετικά απλή, απαιτεί όμως υπεύθυνη και έμπειρη αντιμετώπιση.

Διακρίνεται σε οξεία βακτηριακή, χρονία βακτηριακή και χρονία μη βακτηριακή (σύνδρομο πυελικού άλγους). Να τονίσουμε ότι η βακτηριακή προστατίτιδα, αυτή δηλαδή που προκαλείται από μικρόβιο έχει μια συχνότητα του 5%, ενώ η μεγίστη πλειονότητα των προστατίτιδων είναι χωρίς μικρόβιο.

Η οξεία μπορεί να προκαλέσει πέρα από έντονη πόνο και καύσο κατά την ούρηση και σοβαρά συμπτώματα, όπως υψηλό πυρετό, αδυναμία ούρησης ή μέχρι και εικόνα σήψης, που ίσως απαιτήσουν επείγουσα εισαγωγή.

Η χορήγηση αντιβίωσης για τουλάχιστον 15 ημέρες σε συνδυασμό με φάρμακα που διευκολύνουν την δίοδο των ούρων από τον προστάτη είναι η θεραπεία εκλογής. Επί σοβαρότερης συμπτωματολογίας θα απαιτηθεί περαιτέρω αντιμετώπιση και νοσοκομειακή νοσηλεία.

Προστατίτιδα

Ποια τα χαρακτηριστικά της χρόνιας προστατίτιδας;

Η χρόνια προστατίτιδα εμφανίζεται κυρίως στους σεξουαλικά ενεργούς και νεότερους άνδρες που μπορεί να οφείλεται σε μικρόβιο ή σε άλλους, μη μικροβιακούς παράγοντες (ορμονολογικούς, ανοσολογικούς, νευρολογικούς, ψυχολογικούς, χημικούς κλπ.). Τα συμπτώματα ποικίλλουν ή μπορεί και να μην υπάρχουν. Υπάρχει ακόμα και η πιθανότητα της εμφάνισης στυτικής δυσλειτουργίας.

Η κλινική εικόνα όμως δεν είναι θορυβώδης, όπως στην οξεία. Ο ουρολόγος μπορεί να διαγνώσει τον σωστό κλινικό «φαινότυπο» για κάθε ασθενή, χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες κλινικές και εργαστηριακές εξετάσεις (π.χ δακτυλική εξέταση, καλλιέργειες προστατικού εκκρίματος, σπέρματος, ούρων, εξεταση PSA). Ο φαινότυπος αυτός ορίζεται από τον Ουρολόγο εύκολα και περιγράφεται από το ακρωνύμιο UPOINT.

Προστατίτιδα: Θεραπεία

Η θεραπευτική αντιμετώπιση της προστατίτιδας μπορεί να είναι συντηρητική, φαρμακευτική ή και χειρουργική σε ειδικές περιπτώσεις.

Το είδος της αντιμετώπισης βασίζεται στο ιστορικό του ασθενούς και την κλινική εξέταση, η οποία καθορίζει τη μορφή της πάθησης και τον αντίκτυπο της στον κάθε ασθενή.

Η θεραπεία της χρόνιας προστατίτιδας βασίζεται σε διάφορους τύπους φαρμάκων, με κυριάρχα τα αντιοξειδωτικά (quercetin, ισοφλαβόνες) και βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που στοχεύουν στον προστάτη (λυκοπένιο, σελήνιο, ψευδάργυρος). Σημαντικό ρόλο παίζουν και τα φυτικά εκχυλίσματα (serenoa repens, τσουκνίδα, γύρη κλπ). Τα παραπάνω έχουν ελεγχθεί με επιστημονικές μελέτες που έχουν αποδείξει την ωφέλιμη δράση τους.

Είναι όμως σημαντικό να τονιστεί ότι τα συμπτώματα της προστατίτιδας μπορεί να ομοιάζουν με αυτά της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη, μιας πάθησης που απαιτεί άλλου είδους αντιμετώπιση. Πολλοί άνδρες κουβαλούν πάνω τους την «ταμπέλα» της προστατίτιδας, ενώ τελικά πάσχουν από απόφραξη της ουρήθρας και σημαντικά προβλήματα της ουροδόχου κύστης. Το αποτέλεσμα είναι να λαμβάνουν λάθος θεραπεία και να επιδεινώνεται ένα πρόβλημα που θα μπορούσε να λυθεί έγκαιρα και εύκολα. Επομένως χρειάζεται προσοχή στην επιλογή του ουρολόγου και όχι βιασύνη και αναζήτηση θεραπείας σε μη αποδεδειγμένες θεραπείες του internet.